KØR SELV: Fra Chiang Mai til Bangkok i bil (med baby)

Opdateret:

Kristian Ole Roerbye

Kristian har siden 2009 har boet og drevet virksomhed fra Chiang Mai af. Han er danskeren bag Nordthailand.dk - her deler han ud af sin viden om byen og Thailand generelt.

Tog, bus og fly er prøvet, så nu var det på høje tid at prøve turen i bil fra Chiang Mai til Bangkok.

Du kan få tilbud og se priser på leje af bil i Thailand her.

Indhold

Forberedelse

Da vi køre med en baby på 7 måneder havde vi forberedt selve turen hjemmefra med mælk, skifte bleer etc. til den lille.

Vi besluttede også at tage et stop (overnatning) på turen, da vi ikke havde travlt og ikke noget imod at tage en enkelt overnatning som en del af oplevelsen. Dette er jeg glad for at vi valgte, da det gjorde hele turen meget mere overskuelig og der blev overskud til at køre stille og roligt og uden noget stress.

Husk også at have pas og andet ID ved hånden, da der er en del politistop på vej mod Bangkok. Her skal du hurtigt kunne fremvise ID hvis de vælger at tjekke bilen. Dette er noget de gør hver eneste dag og ikke noget man skal blive nervøs over.

Ruten

Start i Chiang Mai og kør af hovedvejen mod Lampang. Ved Lampang skal man dreje af imod Tak og herefter var næste stop byen Nakon Sawan (446 km), hvor vi havde booket et hotel til en overnatning.

Vi kørte fra Chiang Mai af kl 12 og stoppede 2 gange inden vi var fremme ved hotellet.

Jeg vil anbefale at man stopper ca. hver anden time, så man kan få en lille pause, en kop kaffe og toiletbesøg.

Stop ved de tankstationer hvor du kan se et  7-11 skilt. Det er uden tvivl de nyeste og mest vedligeholdt af slagsen, hvor toiletterne er “vestlige”, du kan finde en Amazon café og handle i 7-11. Mange af de ældre tankstationer er der udelukkende for at man kan tanke benzin og toiletterne her er knap så gode.

Det passer nogenlunde med at der kommer en tankstation ved hver 100 km du har kørt på motorvejen.

Vi var fremme ved hotellet i Nakon Sawan ved 19 tiden. Her skal man regne ca en times pause/stop ind.

Hotellet havde vi booket på forhånd over nettet og vi fik en god velkomst i receptionen, hvor de stod klar til at hente vores bagage i bilen og køre op til vores værelser. Hotellet ligger centralt og stort set ud til hovedvej 1 som er den man skal fortsætte på imod Bangkok dagen efter, så det kan godt anbefales at checke ind her, hvis det skal være nemt og bekvemt. Deres parkerings muligheder er også rigtig gode.

Prisen for hotellet var små 200 kr pr overnatning og der var en god morgenbuffet med i prisen.

Se kort her:

Book online her: Booking.com

Næste dag stod vi tidligt op (det skal den lille nok sørge for, hun vågner kl 5 hver dag). Vi pakkede vores ting og fik dem kørt ned til recentionen. Vi fik morgenmad og tjekkede ud og herefter gik turen mod Bangkok.

Bemærk at vi kører til Don Muang området ved den gamle lufthavn, da det er her min kones familie bor.

Der er 223 km fra hotellet. Vi kørte kl. 9 og var fremme ved 12 tiden med et enkelt stop på vejen hvor vi fik lidt kaffe.

Se ruten her:

Når man er ca. 50 km fra Bangkok begynder man allerede at kunne fornemme storbyen på vejnettet og trafikken generelt. Det er allerede her, at man skal være sikker på sin destination og køre forsigtigt, så man får taget de rigtige beslutninger og drejer af til tiden.

GPS

Selvom det stort set er lige ud hele vejen af hovedvej 1 vil jeg anbefale at man har en GPS med. Det er rart at blive bekræftet i at man er på rette vej samt at man kan følge med i hvor langt man er nået. De fleste GPS giver også nyttig information om f.eks max hastighed etc.

Pris

Selve turen er på 664 km og der blev brugt for ca. 1300 baht i diesel, hvilket svare til 250 kr. Vi var 3 voksne og en baby i bilen, så det bliver ca. 83 kr pr voksen næse.

Tempo

Vejene er ret gode hele vejen. Det er faktisk kun fra Chiang Mai til Lampang at de kan være en smule slidte, resten af vejen er de nye og der er mange spor og begge retninger, så der er godt med plads.

Det betyder også, at man sagtens kan køre det tilladte hele vejen.

Trafik

Det var først da vi var ca 50 km fra Bangkok at der begyndte at vise sig en del trafik. Før det var det ikke noget af betydning.

Omgivelser

En af de bedste ting ved turen er uden tvivl de flotte omgivelser man køre igennem på vej mod Bangkok. Et væld af bjerge, templer, store Buddha figurer, vejboder og palmer præger landskabet hele vejen, hvilket gør at turen sjældent bliver kedelig.

Billig billeje Thailand

Du kan få tilbud og se priser på leje af bil i Thailand her.