Reglerne skærpes ifht. promovering af alkohol i Thailand

–          Ikke flere ’øl-piger’

–          Advarsler om forringet helbred på alkoholprodukter

–          Forretninger må ikke længere benytte gamle vin- eller ølflasker til at dekorere med

–          Ikke mere happy hour

–          Mund-til-mund-promovering af alkohol er også forbudt

–          Det er ikke tilladt at have alkoholfabrikanters logo på glas, askebægre og andre lignende genstande

–          Op til seks måneders fængsel for overtrædelse af de nye retningslinjer

–          Al promovering af alkohol er ulovligt

 

CHIANG MAI: Den thailandske regering har udsendt en meddelelse om, at de vil regulere retningslinjerne for promovering af alkohol. Dette vil komme til at påvirke tusinder af virksomheder rundt omkring i landet.

Nedenfor kan du læse en yderligere beskrivelse af loven. Retningslinjerne blev frigivet til CityNews (www.chiangmaicitynews.com) på et pressemøde på Tarin Hotel d. 25. august 2014, hvor der desuden også var inviteret omkring 30 hotelejere. Formålet med mødet var at klarlægge detaljerne omkring loven.

–          ”Jeg er her kun for at hjælpe jer, medierne og relevante virksomheder med at forstå loven,” udtalte sekondløjtnant, Taweesak Jintajiranan. ”Denne lov er trådt i kraft som følge af de stigende omkostninger, som alkohol har i dette land. Antallet af alkoholrelaterede ulykker er øget markant de seneste år. Regeringen tjener 70 millioner baht om året på alkoholbeskatning, imens der bruges op imod 150 millioner baht på behandling, etc.”

 

Herefter fortsatte han med en mere dybdegående beskrivelse af retningslinjerne:

Alle alkoholprodukter skal have advarsler omkring forringet helbred, som vi kender det fra tobakprodukter. Det er forbudt at sælge alkohol til personer under 20 år, og det er forbudt at promovere alkohol igennem ’happy hours’, ’øl-piger’, gratis is, etc.

Det er ikke tilladt at indtage alkohol på barer og restauranter efter midnat, og der må desuden ikke reklameres med alkohollogoer på glas, askebægre, plakater, flasker eller lignende. Desuden må barpersonale ikke længere bære t-shirts med alkohollogoer, og det er ulovligt at promovere events såsom vin- og ølsmagning. Alkohollogoer og bomærker, som eksempelvis Heinekens røde stjerner,  er ulovlige at benytte i forbindelse med sponsorater eller andre former for reklamering eller promovering.

At promovere alkohol igennem mund-til-mund er også ulovligt – eksempelvis vil en tjener, der bliver bedt om at anbefale et specifikt ølmærke, bryde loven, hvis denne svarer. Logoer skal sløres, hvis de bringes i trykte medier eller andre steder.

Alle disse nye retningslinjer har til formål at formindske forbruget, og nogle af reglerne blev allerede indført i 2008, men indtil nu har regeringen ignoreret mange af overtrædelserne.

I forbindelse med førnævnte pressemøde, er der blevet udgivet en 70-siders håndbog på thailandsk, som alle, der arbejder indenfor restaureringsbranchen, bør læse.

 

Al promovering af alkohol er nu ulovliggjort. Herunder kan du læse om retningslinjerne – nogle af dem har været håndhævet før i forskellige dele af landet, men er nu gældende over hele nationen.

 

For producenter og importører af alkohol:

–          Alle alkoholindpakninger skal nu udsmykkes med en advarsel om, at alkohol forringer helbredet. Samtidig skal der stå, hvilke ingridienser drikken indeholder, og det skal fremgå tydeligt, at dette er en alkoholisk drik.

–          Forbrugerne kan ikke drikke på følgende områder: I templer eller andre religiøse områder (medmindre alkoholen bruges i religøse cermonier), offentlige steder, der tilhører regeringen, bygninger der tilhører regeringen (med undtagelse af specifikke begivenheder, hvor regeringen har tilladt alkoholindtagelse), skoler (med undtagelse af fester eller skoler, hvor man lærer at mixe alkohol), tankstationer og alle andre steder, regeringen offentliggør et forbud indtagelse af alkohol imod på et hvert givent tidspunkt.

–          Alkohol må ikke sælges på religiøse helligdage – med undtagelse af hoteller, der har til formål at fremme turismen og derved øge den økonomiske vinding.

–          Der må ikke sælges alkohol til personer under 20 år eller til folk, der tydeligvis er berusede.

–          Det er ikke tilladt at sælge øl i automater, mobile barer eller gadesalg.

 

Promovering

–          Det er ikke tilladt at benytte billeder af alkoholiske drikke, hverken billeder eller logoer, som opfordrer offentligheden til at drikke alkohol.

Leave a Comment